GRI-index
Hansels hållbarhetsrapport är upprättad i enlighet med GRI Standards på tillämpningsnivå Core. Standarderna anges enligt versionen från 2016.
Organisationsprofil | |||
GRI-referens | GRI-upplysning | Hänvisning | Hansels väsentlighetstema/Reservation |
102-1 | Organisationens namn | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-2 | Viktigaste verksamhet, varumärken, produkter och tjänster | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-3 | Huvudkontorets lokalisering | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-4 | Lokalisering av verksamheten | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-5 | Ägarstruktur och bolagsform | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-6 | Marknadsnärvaro | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral Jakten på samhällseffekter ställer upphandlarna på prov |
|
102-7 | Organisationens storlek | Nya experter på Hansel efter företagsarrangemang Nyckeltal och ekonomisk ställning |
|
102-8 | Information om personalstyrka | Nya experter på Hansel efter företagsarrangemang | Ej tillämpligt nyckeltal (punkt a och c): Könsfördelningen anges för hela personalstyrkan som är relativt liten. En närmare specificering är inte ändamålsenlig. |
102-9 | Leverantörskedja | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
102-10 | Betydande förändringar i organisationen och dess leverantörskedja | Verkställande direktören har ordet Styrning av hållbarhetsarbetet |
|
102-11 | Tillämpning av försiktighetsprincipen | Hållbarhetsanalys breddar perspektivet Miljömärken 2019 |
Ej tillämpligt nyckeltal: Hansels verksamhet har ingen direkt miljöpåverkan, eftersom bolaget inte har någon egen produktion. I hållbarhetsanalysen redovisas indirekta konsekvenser. |
102-12 | Externa initiativ | Verkställande direktören har ordet Bättre upphandlingseffekt genom samarbete Keino arbetar för hållbarhet |
|
102-13 | Medlemskap i organisationer och intresseorganisationer | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | |
Strategi | |||
102-14 | Kommentar från verkställande direktören | Verkställande direktören har ordet Översikt över händelserna 2019 |
|
102-15 | Väsentligaste påverkan, risker och möjligheter | Risker och riskhantering Väsentlighetsanalys |
|
Etik och integritet | |||
102-16 | Värdegrund och affärsprinciper | Vi samordnar offentlig upphandling i Finland Compliance för säkerhet och trovärdighet Affärsprinciperna på vår webbplats |
Insyn och transparens vid offentlig upphandling Bekämpning av grå ekonomi |
102-17 | Mekanismer för råd och kommunikation avseende etik | Compliance för säkerhet och trovärdighet | Insyn och transparens vid offentlig upphandling Bekämpning av grå ekonomi Compliance-funktionen arbetade endast tre månader. Under den tiden anmäldes inga misstänkta fall av oetiskt handlande eller korruption. |
Styrning | |||
102-18 | Redogörelse för organisationens bolagsstyrning | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral Styrning av hållbarhetsarbetet |
|
102-19 | Delegering av ansvar för hållbarhet | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-20 | Ledningsansvar och rapporteringsrelationer vad gäller hållbarhetsfrågor | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-24 | Urvalsprocess för styrelse och ledningsgrupp | Hansel – offentliga sektorns inköpscentral | Ej tillämpligt nyckeltal (punkt b): Hansel har ingen handlingsmodell för personval, utan vi följer statens principer för ägarstyrning. |
102-32 | Godkänna hållbarhetsredovisningen | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
Intressentdialog | |||
102-40 | Förteckning över intressentgrupper | Intressentgrupp | |
102-41 | Kollektivavtal | Förändring hägrar | |
102-42 | Identifiering och urval av intressentgrupper | Intressentgrupp | |
102-43 | Metoder för intressentdialog | Aktivt samarbete garanterar bästa praxis Hansel på Finlandsturné |
Stöda, engagera och handleda kunder och leverantörer |
102-44 | Frågor som lyfts fram av intressentgrupperna | Verkställande direktören har ordet Intressentgrupp |
|
Redovisningsprinciper | |||
102-45 | Enheter som ingår i koncernbokslutet | Ej tillämpligt nyckeltal: Bolagets årsredovisning täcker hela verksamheten. Hansel är inte en koncern. | |
102-46 | Process för att fastställa redovisningsinnehåll och avgränsningar | Väsentlighetsanalys | |
102-47 | Frågor som identifierats som väsentliga | Väsentlighetsanalys | |
102-48 | Förändringar i tidigare rapporterade uppgifter | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-49 | Förändringar i redovisning | Styrning av hållbarhetsarbetet Väsentlighetsanalys |
|
102-50 | Redovisningsperiod | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-51 | Senaste redovisning | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-52 | Redovisningscykel | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-53 | Kontaktperson för frågor | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-54 | Förenlighet med GRI Standards | Styrning av hållbarhetsarbetet | |
102-55 | GRI innehållsindex | GRI-index | |
102-56 | Externt bestyrkande | Oberoende bestyrkanderapport | |
Styrning | |||
103-1 | Förklaring av väsentlighet och avgränsningar | Väsentlighetsanalys | |
103-2 | Förklaring av ledningsmetod och dess komponenter | Styrning av hållbarhetsarbetet Väsentlighetsanalys |
|
103-3 | Bedömning av ledningsmetodens effekt | Styrning av hållbarhetsarbetet Väsentlighetsanalys |
|
Ekonomiskt resultat | |||
201-1 | Skapat och levererat direkt ekonomiskt värde | Vi samordnar offentlig upphandling i Finland Bråda tider för gemensam upphandling Upphandlingsexperter bistår kunderna Kommuner visar intresse för att utveckla upphandlingsverksamheten Bolagets tjänster Resultaträkning |
Effektiv upphandling inom den offentliga sektorn Hansel bidrar till en effektivare offentlig ekonomi genom att konkurrensutsätta upphandlingar och bistå kunderna med upphandlingar och upphandlingsledning. |
Indirekt ekonomisk påverkan | |||
203-2 | Betydande indirekt ekonomisk påverkan | Vi samordnar offentlig upphandling i Finland Vi stöder en fungerande marknad på många sätt |
Effektiv upphandling inom den offentliga sektorn Fungerande marknad och god konkurrensutsättningssed |
Antikorruption | |||
205-2 | Utbildning kring antikorruption | Compliance för säkerhet och trovärdighet | Insyn och transparens vid offentlig upphandling Bekämpning av grå ekonomi Uppgift saknas: Träningen/utbildningen gäller hela personalen och pågår hela tiden. Därför inhämtas inga årliga nyckeltal. |
Miljömässiga leverantörsutvärderingar | |||
308-1 | Andel av leverantörer som granskats avseende miljökrav (%) | Miljömärken 2019 | Upphandling med hänsyn till klimatet och miljön Hansel tilldelar miljömärke till upphandling som uppfyller vissa kriterier. Vi mäter andelen miljömärkta upphandlingar av samtliga upphandlingar. |
Hansel 1 | Miljöhänsyn vid upphandlingar | Hållbarhetsanalys breddar perspektivet Miljömärken 2019 |
Upphandling med hänsyn till klimatet och miljön Hansel genomför upphandlingar där leveranskedjorna kan ändra under kontraktsperioden. Vi följer upp miljöhänsynen i de enskilda upphandlingarna (miljömärke). |
Utbildning | |||
404-1 | Antal utbildningsdagar | Nya experter på Hansel efter företagsarrangemang | Välmående och kompetenta medarbetare |